BLOGI

Onnellinen asiakas ostaa enemmän

Aina voi nipistää henkilöstön hyvinvoinnista, vai mitä?

Näyttääkö ensi vuoden budjetti tiukalta? Jospa ottaisit vähän euroja henkilöstöinvestointeihin varatusta summasta ja säästäisit? Tai sitten lisäät sinne paukkuja ja varmistat, että menestyksesi tärkeimmät palaset pysyvät kunnossa ja kantavat läpi vaikeidenkin aikojen.

Työhyvinvointi tarkoittaa varmaan jokaiselle hieman eri asiaa. Yhteistä aiheelle on se, etä siitä puhutaan nyt paljon ja se tuntuu nousevan työntekijöiden mielissä yhä korkeampaan arvoon. Myös työnantajat siitä puhuvat. Jotenkin vaan tuntuu, että tämä(kin) puhe jää aika monessa yrityksessä sanahelinäksi. Se kirjataan suunnitelmiin, johon ei sen kummemmin sitten enää koskaan palata.

Jos kuitenkin luit edellisen blogini Asiakaskokemusko tärkeää, höpö höpö, muistanet miten suuri merkitys työntekijäkokemuksella on asiakaskokemukseen. Työntekijäkokemukseen puolestaan liittyy olennaisesti, miten hyvin ihminen voi.

Emme yksinkertaisesti voi jättää ihmisiämme huomioimatta.

Oma työnantajani kuuluu osittain tuohon yllä kuvailemaani joukkoon. Erityisesti nyt, kun elämme kiivasta lisärekrytointien aikaa, on oman henkilöstön hyvinvointi noussut keskusteluihin useasti. Emme yksinkertaisesti voi jättää ihmisiämme huomioimatta.

Onhan aihe ennenkin ollut meille tärkeä, mutta nyt olisi viimein aika siirtyä sanoista tekoihin. Jos haluamme jatkossakin kasvaa ja menestyä organisaationa, meidän on kyettävä huolehtimaan asiakkaistamme. Tämä taas edellyttää, että voimme itse hyvin.

Mitä sitten voimme tehdä? Yksi haluaa lounassetelin, toinen kulttuurisetelin. Yhtä kiinnostaa uusi liikuntamuoto ja toista motivoisi oman työnkuvan kehittäminen ja koulutuksen päivittäminen. Vaikka olemme suhteellisen pieni yhteisö, löytyy meiltäkin toiveita ja haluja mielin määrin.

Olisiko meidän mahdollista rakentaa toimintamalli, jossa pystyisimme kustomoimaan jokaiselle omannäköisen hyvinvointipaketin.

Olisiko meidän mahdollista rakentaa toimintamalli, jossa pystyisimme kustomoimaan jokaiselle omannäköisen hyvinvointipaketin. Sellaisen, johon loisimme yrityksenä jonkinlaiset raamit, joiden puitteissa toimia. Kukin työntekijä voisi esimiehensä kanssa sitten koota itselleen omaa hyvinvointiaan tukevat toiminnot.

Koen myös etätyömahdollisuuden jo kuuluvan oleellisesti työhyvinvointiini, olkoonkin, että kotipäivinä hillun monesti yövaatteissa iltapäivään katsomatta kertaakaan peiliin

Esimerkiksi minä en itse välttämättä välittäisi lounassetelistä. Sen sijaan olisin motivoitunut lähtemään joogakurssille ja osallistumaan säännöllisesti alani seminaareihin ja koulutuksiin. Koen myös etätyömahdollisuuden jo kuuluvan oleellisesti työhyvinvointiini, olkoonkin, että kotipäivinä hillun monesti yövaatteissa iltapäivään katsomatta kertaakaan peiliin. Kehä ykkösen ruuhkan välttäminen pari kertaa viikossa mahdollistaa kuitenkin perheemme arjen sujumisen.

Pidän myös toimistojemme työskentelyolosuhteisiin hiljattain tehtyä panostusta osana työhyvinvointia. Oli ihan eri asia kirjoittaa tätäkin blogia likaisen valkoista seinää ja puolikuollutta jukkapalmua tuijottaen kuin yrityksen ilmeeseen muokatun ja monipuolisiin työskentelymuotoihin taipuvan modernin konttorin sähköpöydän ääressä.

Annetaan ihmistemme kertoa ja valita, mikä heidän hyvinvointiaan lisää.

Voisimmeko olla luovia myös työhyvinvoinnin suhteen? Yksi ei sovi kaikille, joten ei pakoteta jokaista samaan muottiin. Annetaan ihmistemme kertoa ja valita, mikä heidän hyvinvointiaan lisää.

Kun kerran olemme vaatimassa työntekijöiltämme uskollisuutta instituutiotamme kohtaan ja sitoutumista tapaamme toimia, annetaan vähän enemmän myös takaisin. Näin me kaikki saamme itsestämme parhaimman irti. Sanomattakin tiedämme, että se näkyy lopulta viivan alla.

P.S. Tilaa viikoittainen blogikoosteemme.

Remontin myötä toimistolle hankittiin Play Station 4.
Kisa käynnissä. Ei pöllömpi tapa pitää pikku tauko. Remontin myötä toimistolle hankittiin myös Play Station 4.

Avainsanat: Työntekijäkokemus, Työhyvinvointi


Elina Pennanen

Elina Pennanen

elina.pennanen@provad.fi

Elina on markkinoinnin, viestinnän ja tapahtumajärjestämisen kokenut tekijä ja toiminut ennen Provadia muun muassa jääkiekon parissa. Odotukset ylittäviä asiakaspalvelukokemuksia etsivän Elinan vapaa-ajan vietosta pitävät huolen kaksi pientä lasta, ehtiipä hän silloin tällöin itsekseen kuntosalillekin.

Siirry lahjoittamaan

Kategoriat