BLOGI

Ihmisen arvoista asiakaspalvelua

Asiakaspalvelija tarjoaa luksusta, tekoäly hoitaa rutiinit

Koska vuosi vaihtui, voidaan menneitä tarkastella historiaperspektiivissä ja uutta suunnitella toteutus mielessä. Tämä ei olisi ollut mahdollista vielä joulukuussa, kun vanha oli vielä meneillään ja uusi vasta tulevaisuutta. Nyt onkin sitten jo kiire ottaa ripeästi se lyhyt, mutta merkittävä askel tuumasta tekoälytoimeen.

Viime vuonna blogeissa on pohdittu asiakaspalvelun kommunikaatiovirtoja, niiden prosessiautomaatiota ja inhimillisiä kyvykkyyksiä. On pohdittu, että iso osa asiakaspalvelijan normityöpäivästä kului vielä ainakin alkuvuonna 2018 sorminäppärää lihasmuistia hyödyntäen siten, että kuulo-/näköhavainto tehokkaasti muuntui toimenpiteiksi. Toimenpiteet olivat joskus välttämättömiä sisäisten prosessien takia, toisinaan toimet veivät jo kohti asiakkaan ongelman ratkaisua, joskus ne osuivat kerralla oikein ja ilahduttivat asiakkaan.

Asiakaspalvelija ei ole hevosmies

Kun viime vuotta varhaisemmassa esihistoriassa monitoimiharvesteri aikoinaan korvasi hevosen metsätyömailla, ihminen ei silloin kadonnutkaan prosessista, vaan muuntui ohjastajasta monitaituriksi monitoimiohjaimiin. Ja tämä monitaituri vieläpä kytkeytyi osalliseksi uuden koneen ulkopuolista ympäristöä ja sen kommunikaatiovirtoja, mikä ei ollut hevosaikaan tarpeen tai ainakaan mahdollista.

Asiakaspalvelija ei ole hevosmies eikä kommunikaatiovirtoja käsitellä moottorisahalla, mutta vastaava muutos on jo vauhdissa asiakaspalveluissa. Kommunikaatiovirrat vaan ovat sen verran vikkelämpiä viskosititeetiltaan kuin tukkipuut, metsurit ja hevoset, että muutosnopeus on asiakaspalvelun kommunikaatiovirtojen prosessiautomaatiossa ollut ripeänlaista.


Lataa esite LOTTA TUKIÄLY


Kun vuonna 2017 vielä osittain hypetettiin robotiikkaa tai luonnollisen kielen automaattista tulkintaa, niin 2018 niistä tuli arkipäivää monilla työpaikoilla. Jos olet jo ollut mukana tässä prosessissa, niin pidä vauhtiasi yllä ja toivon sinulle paljon innostumista ja onnistumista tänäkin vuonna. Jos et ole aloittanut, niin ihan omalla vastuulla, mutta seuraile edes sivusta. Ja voihan olla, että asiat vielä palaavat entiselleen, ja tulit säästäneeksi hetken aikaa ja vähän investointirahaakin. Mielensäpahoittajakin tietää, että ennen kaikki oli paremmin.

Haasteena on se, miten innokkaasti ja antoisasti ihminen kytkeytyy yhteen tekoälyn kanssa.

Tämä vuosi on alkanut sellaisin taivaanmerkein, että ihmisen ja tekoälyn yhteistyö tehostuu ja vauhti kiihtyy. Tekeminenkin arkipäiväistyy. Ja tässä on meidän vuoden 2019 haasteemme. Haasteena ei enää ole teknologiavalinta, sen toimivuus tai kyvykkyys. Haasteena on se, miten innokkaasti ja antoisasti ihminen kytkeytyy yhteen tekoälyn kanssa. Tehtävämme esimiehinä, kollegoina ja tekoälyn laatijoina on vuonna 2019 siinä, miten me parhaiten pystymme tarjoamaan asiakaspalvelijalle oikeat keinot päästä ja pysyä keskiössä ja kuskin paikalla, kun robotin hommat siirtyvät niille, joille ne kuuluvatkin, ja kun asiakaspalvelija itse pääsee tarjoamaan asiakkaalleen osaamistaan eli luksuspalvelua, tekoälyn tukemana.

Asiakaspalvelija ei ole se katoava hevonen, vaan hän on se monitoimikuski kuskin paikalla, mukana tekemässä ja ohjaamassa, auttamassa uutta syntymään. Keskiössä!

Miten teillä tänä vuonna jaetaan asiakaspalvelijan ja tekoälyn työt? Me Provadilla voimme auttaa löytämään mahdollisimman suuren hyödyn.

TILAA MAKSUTON KONSULTAATIO

Avainsanat: LOTTA TUKIÄLY, virtuaalinen asiakaspalvelija, asiakaspalvelun automatisointi, chatbot



Ota meihin rohkeasti yhteyttä, niin jutellaan.

Esa Reilio

Esa Reilio

esa.reilio@provad.fi

Esa on kokenut, innokas ja modernisti ajatteleva prosessiautomaation ja robotiikan moniosaaja. Hänellä on vankka ammattitaito ja ymmärrys asiakaspalvelun kehittämisestä RPA:n, tekoälyn (tukiälyn) ja kielen tunnistamisen saralla.

Kategoriat

näytä kaikki

Lisää vinkkejä saat tilaamalla uusimmat blogit ja ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi!