BLOGI

Ihmisen arvoista asiakaspalvelua

Asiakasuskollisuuden arvo Suomessa on 10 miljardia euroa!

Etkö saanut hetimulletänneerinomaista palvelua? Etkö voinut valita kanavaa ja ajankohtaa helposti? Vai kävikö vielä hassummin ja sinua epäiltiin varkaaksi (ensi viikolla tästä lisää). Ei se mitään, vaihda palveluntarjoajaa. Saatko parempaa palvelua seuraavalta, onkin sitten jo eri tarinan paikka.

Accenturen mukaan pelkästään amerikkalaisten yritysten asiakasuskollisuuden hinnaksi arvioidaan yhdessä vuodessa 1000 miljardia dollaria. Bruttokansantuotteeseen verrattuna samassa suhteessa suomalaisille yrityksille hinta on suurin piirtein 10 miljardin luokkaa. Se muuten sitten on taasen 5% koko Suomen BKT:stä. Eihän se Suomen BKT:stä katoa, ainoastaan pahimmillaan juuri sinun yrityksesi kassasta kilpurille.

Lähtökohtaisesti asiakas ei halua vaihtaa palveluntarjoajaa ilman painavaa syytä.

Miksi asiakkaamme eivät ole lojaaleja? Lähtökohtaisesti asiakas ei halua vaihtaa palveluntarjoajaa ilman painavaa syytä.

Useimmiten painava syy löytyy siitä, ettei asiakas ole kokenut saavansa palvelua helposti ja nopeasti, sitä kovasti kaivatessaan tai vastaavasti on pettynyt saamansa palvelun laatuun. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, etteivät yritykset ole olleet tarpeeksi ketteriä kehittämään henkilöstöään ja investoimaan tarvittavaan teknologiaan.

yrityksen pitää muuttaa ajattelua aina yrityskulttuurista teknologian valjastamiseen toiminnassaan

Lataa opas NÄIN PIDÄT ASIAKKAASI

Käytännössä asiakkaiden parempi palveleminen vaatii yritykseltä hyppäystä (valitettavasti) uuteen aikaan, jossa vaatimuksena on kyky ketterästi vastata nopeasti muuttuvaan toimintaympäristöön. Suomeksi yrityksen pitää muuttaa ajattelua aina yrityskulttuurista teknologian valjastamiseen toiminnassaan. Hienompi nimitys tälle on digitaalinen transformaatio. Ja se joka sanoo, että teknologia ei ole siinä itseisarvo, puhuu potaskaa. Teknologia sementoi yrityksen toimintakulttuurin muutoksen haluttuun suuntaan.

Tutkimusyhtiö IDC:n mukaan digitaalisen transformaation markkina-arvo on tällä hetkellä 20 triljoonaa dollaria.

Tutkimusyhtiö IDC:n mukaan digitaalisen transformaation markkina-arvo on tällä hetkellä 20 triljoonaa dollaria. Tutkimuksen mukaan 67% yrityksistä on vasta alkutaipaleella ja vain alle 5% yrityksistä on hyvässä vauhdissa. Loput tapailevat jotain harjoituksia, joilla pääsisivät vauhtiin.

Digitaalisen transformaation tarkoituksena ei ole vaihtaa nykyistä toiminnanohjausjärjestelmää, vaan parantaa prosesseja ja kommunikaatiota muun muassa tekoälyn avulla.

Asiakkaat kyllä kertovat mitä haluavat ja sen tiedon saa näppärimmin keskeisimpiin prosesseihin integroidulla Customer Feedback -ratkaisulla.

Pitäkäähän asiakkaistanne huolta!

P.S. Käy lukemassa lisää asiakastiedolla johtamisesta ja asiakaskokemuksen mittaamisesta. Tilaa myös viikoittainen blogikoosteemmesähköpostiisi.

LUE LISÄÄ  ASIAKASKOKSEMUKSEN MITTAAMISESTA

Avainsanat: asiakaskokemuksen mittaaminen, Asiakaspalvelun johtaminen ja kehittäminen, Provad Mittaus



Ota meihin rohkeasti yhteyttä, niin jutellaan.

Tomi Korpaeus

Tomi Korpaeus

tomi.korpaeus@provad.fi

Tomi Korpaeus on auttanut yrityksiä parantamaan asiakaskokemusta jo ennen kuin koko sanaa tunnettiinkaan. Hän on vaikuttanut contact center -alalla vuodesta 1998. Tuona aikana Tomi on johtanut ja kehittänyt liiketoimintaa sekä toiminut asiantuntijana asiakaspalvelun kehityshankkeissa.

Kategoriat

näytä kaikki

Lisää vinkkejä saat tilaamalla uusimmat blogit ja ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi!