BLOGI

Ihmisen arvoista asiakaspalvelua

Auttamismarkkinointi

Paras tapa sitouttaa asiakas on auttaa häntä. Ja tällöinkin tärkeintä on se, että yrität. Jo pelkkä asenne saa asiakkaasi todennäköisesti palaamaan.

Koska markkinointi, myynti ja teknologia ja niin kovin moni muukin asia elää juuri nyt syvää murrosta, törmäämme tämän tästä uusiin käsitteisiin ja ilmaisuihin. Suuri osa näistä on joko itsestäänselvyyksiä tai sitten niin kryptisiä ja monimutkaisia, että niistä perusinsinöörin logiikalla tajua mitään. Mutta yhtä kaikki, minäkin haluan kantaa korteni kekoon ja esittää oman käsitteeni. Tässä se tulee, fanfaarien ja rumpujen pärinän saattelemana: auttamismarkkinointi!

Mitäpä tuumaat? Omasta mielestäni kysymyksessä on ehdottomasti käsiteklassikko ja tulevaisuuden markkinoinnin oppikirjojen vakioteema. Seuraavaksi avaan käsitteen merkitystä.

Maailma on monimutkainen paikka, enkä usko että se ihan heti helpommaksi muuttuu. Uusien tuotteiden, palveluiden ja kaiken tarjolla olevan informaation määrä hämmentää suurta osaa ihmisistä. Teknologioiden hallitsemisesta tulee osa välttämättömiä kansalaistaitoja, koska iso osa palveluista muuttuu itsepalveluksi. Muutos on suuri ja peruuttamaton. Kaikki ei muutu heti huomenna, mutta suunta on selvä ja tavallisen tallaajan vinkkelistä vauhti on hurja.

Tämän kehityksen vuoksi lähes tulkoon kaikkien tuotteiden, palveluiden ja brändien keskeinen ulottuvuus on palvelu – asiakaspalvelu, joka käytännössä tarkoittaa ihan konkreettisesti asiakkaan auttamista erilaisissa tilanteissa. Ja niitä tilanteitahan riittää, toimialasta riippumatta.

Markkinoinnin keinovalikossa tärkein rooli on edelleenkin itse tuotteella. Tee paras tuote ja todennäköisesti voitat. Markkinoijan kannalta valitettavaa on kuitenkin se, että lähestulkoon jokainen tuoteparannus on kilpailijoiden kopioitavissa.

Hinnan merkitystä ei sovi vähätellä, varsinkaan näinä aikoina. Toimi tehokkaammin kuin kilpailijasi ja tarjoa tuote asiakkaalle edullisemmin niin mahdollisuutesi menestyä paranevat. Hinnalla kilpailu ei kuitenkaan usein lyö leiville pidemmän päälle.

Mainonnasta ja markkinointiviestinnästä on nykymaailmassa vaikea tehdä kilpailuetua. Asiakkaat ovat verkossa, vertailevat tuotteita eivätkä osta mainonnan väittämiä – varsinkaan jos ne eivät ole objektiivisen tosia.

Mitä siis jää jäljelle? Palvelu. Asiakkaan auttaminen. Kanssakäyminen, kuunteleminen, reagointi. Kaikissa kanavissa, myös kasvokkain. Aina inhimillisellä otteella, niin että syntyy positiivinen muistijälki. Ja tunnejälki.

Väitän, että vahvempaa ja väkevämpää tapaa markkinoida ei ole olemassa. Auttamismarkkinointi rules.

Mutta jokaisella auttamismarkkinoinnin ammattilaisella pitää olla kunnon työkalut. Aloita siis asiakaspalvelijoistasi ja myyjistäsi ja hanki heille välineet, jotta he voivat tehdä työnsä niin hyvin kuin mahdollista. Organisaatiossasi ei ole tärkeämpiä investointikohteita.

Ne työkalut saat tiedät kyllä mistä.

Tomi Korpaeus

 

Avainsanat: Asiakaskokemuksen parantaminen, Asiakaspalvelu-järjestelmä, Asiakaspalvelun kehittäminen, Blogi



Ota meihin rohkeasti yhteyttä, niin jutellaan.

Tomi Korpaeus

Tomi Korpaeus

tomi.korpaeus@provad.fi

Tomi Korpaeus on auttanut yrityksiä parantamaan asiakaskokemusta jo ennen kuin koko sanaa tunnettiinkaan. Hän on vaikuttanut contact center -alalla vuodesta 1998. Tuona aikana Tomi on johtanut ja kehittänyt liiketoimintaa sekä toiminut asiantuntijana asiakaspalvelun kehityshankkeissa.

Kategoriat

näytä kaikki

Lisää vinkkejä saat tilaamalla uusimmat blogit ja ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi!