BLOGI

Ihmisen arvoista asiakaspalvelua

Chat-palvelu auttaa asiakasta ostamaan verkossa

Sinullekin on varmaan käynyt näin. Kävelet kivijalkakauppaan tutustumaan tarjontaan. Menet tutustumaan valikoimaan ilman mitään akuuttia tarvetta. Voisit kuitenkin ostaa jos löydät jotain kiinnostavaa.

Haluaisit kysyä myyjältä suosituksia, mutta käykin niin, että kukaan kaupassa ei palvele sinua. Ei ole huomaavinaankaan. Kävelet ulos ja jatkat matkaasi.

Samalla tavalla voi käydä verkkokaupassa, ja millä tahansa sivustolla. Asiakas on kiinnostunut, mutta hän ei voi muuta kuin poistua kun ei saa vastauksia kysymyksiinsä.

Verkossa tämän tilanteen ratkaisee chat-palvelu, joka tarjoaa palvelun oikea-aikaisesti – eli silloin kun asiakas on verkkosivuillasi ja tarvitsee apua. 

Tarjoa ratkaisu juuri oikeaan aikaan

Oikealla ajoituksella voi parantaa myyntiä ja asiakaskokemusta. Samalla tavalla kuin kivijalkaliikkeessä, myös chat-palvelussa voi mennä metsään olemalla liian tyrkky. Silloin kun asiakas saapuu verkkosivujen etusivulle, on yleensä liian aikaista ponnauttaa chat-ikkuna näkyviin. Asiakaan on toki hyvä tietää, että palvelua on tarvittaessa saatavilla.

Hyvä aika ottaa aloite ja palvella asiakasta on, kun asiakas on jo ehtinyt hieman tutustua tuotteisiin ja palveluihin jonkin aikaa ja on pysähtynyt pidemmäksi aikaa esimerkiksi tietyn tuotteen kohdalle.

Silloin on todennäköistä että asiakas tarvitsee apuasi. Aktivoi chat-ikkuna automaattisesti asiakkaan saataville, ja kysy voitko auttaa. Auta asiakasta ostamaan ja klousaa kaupat. 

Chatissa ei jonoteta

Joillakin verkkosivuilla törmää tilanteeseen, jossa chat-palvelua tarjotaan mutta asiakkaan kysyessä jotain vastausta ei tule – tai hän joutuu jonoon. Jonotus ei kuulu verkkoon: asiakas haluaa apua heti, jos chat kerran tarjotaan.

Älykäs chat-palvelu tunnistaa, milloin kaikki asiakaspalvelijat ovat varattuja. Silloin asiakkaalle ei turhaan tarjota chatia, vaan asiakas voi halutessaan jättää yhteydenottopyynnön.

Palvelu paranee ja nopeutuu entisestään, kun kytket chatin koko asiakaspalvelun resursseihin. Tämä tarkoittaa, että chatiin voi automaattisesti ohjata lisää asiakaspalvelijoita kun siellä on ruuhkaa – ja toisaalta asiakaspalvelijoiden ei tarvitse päivystää chatia kun siellä ei ole asiakkaita. He voivat keskittyä muihin töihin.

Asiakaspalvelijat palvelevat niin sähköpostitse, sosiaalisessa mediassa, yrityksen nettilomaikkeiden välityksellä, sekä chatissa. Monikanavaisen asiakaspalvelun johtamiseen tarvitaan toimiva asiakaspalvelujärjestelmä

Anna asiakkaillesi palvelua silloin, kun he sitä tarvitsevat. Se näkyy myös viivan alla.

Haluatko chat-ratkaisun osaksi monikanavaista asiakaspalvelua? Ota yhteyttä meihin.

Haluan parantaa palvelua: ottakaa minuun yhteyttä!

Avainsanat: chat, asiakaspalvelu, verkkokauppa


Kategoriat

näytä kaikki

Lisää vinkkejä saat tilaamalla uusimmat blogit ja ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi!