BLOGI

Onnellinen asiakas ostaa enemmän

GDPR tappaa talossa ja puutarhassa - tai sitten ei

Toimitusjohtajamme Jyrki Narvanto kirjoittaa, miksi EU:n uusi tietosuoja-asetus, tuttavallisemmin GDPR, kannattaa ottaa jokaisessa firmassa tosissaan.

EU:n uusi tietosuoja-asetus on tällä hetkellä monien yrityspäättäjien päänvaiva, enkä ihmettele. Asetus on laaja kokonaisuus, joka koskee niin rekisterinpitäjiä kuin käsittelijöitäkin. Siis kaikkia yrityksiä, joilla on hallussaan henkilötietoja.

Henkilötietokin on itsessään tämän asetuksen mukaisesti laaja käsite. Kaikki tieto, josta voidaan tunnistaa ihminen, tulkitaan asetuksen mukaan henkilötiedoksi. Näitä ovat luonnollisesti  henkilötunnus, mutta myös puhelinnumero, sähköposti ja joissain tapauksissa jopa asuinkunta sekä yritys, missä työskentelee.

Asetuksen ydin on kuitenkin hyvää tarkoittava ja yksityishenkilöiden etua ajava. Perusajatus on kaikkien kannalta oivallinen, ehkäistä henkilötietojen väärinkäyttöä sekä esimerkiksi tietovuotoja tai niiden aiheuttamia vahinkoja. Tuntuu vaan, että asetuksen laatijoilla on vähän lähtenyt laukalle ja homma on paisunut yli äyräiden.

Näillä nyt kuitenkin mennään. Jos asiaa ei ole yrityksessänne vielä suunniteltu, suosittelen ehdottomasti ryhtymään toimeen, vaikka heti tämän luettuanne.

Lyhyt muistilista, jonka turvin työn voi aloittaa:

Arvioi / määritä

  • käsittelyn tarkoitus / peruste
  • mikä on tarpeellista tietoa
  • tietoturva

Laadi / tee / järjestä

  • ohjeistus
  • selosteet

Hallinnoi / ylläpidä / valvo

  • tarvittavat suostumukset tai että käsittelylle on muu peruste
  • tietojen kerääminen
  • tietojen säilytys

Varmista

  • käsittelyn suunnitelmallisuus
  • velvoitteista sopiminen
  • rekisterien (tietojen) hävittäminen, kun ne eivät enää ole tarpeellisia
  • prosessit velvoitteiden osalta ja se, että pystytään osoittamaan niiden täyttyminen

Mielestäni GDPR voidaan kääntää kilpailueduksi. Asiakkaan kannalta läpinäkyvästi toteutettu henkilötietojen käsittely näkyy luotettavana toimintana ja parantaa asiakassuhteen säilymistä.

Näin sen itse sekä yrityspäättäjänä että toisaalta kuluttajana ajattelen.

Avainsanat: asiakaspalvelu, Tietosuoja


Kategoriat