BLOGI

Onnellinen asiakas ostaa enemmän

Kyllä parhaat onnistuvat rakennusbusineksessäkin

Toivoa ei tarvitse heittää rakennustoimialallakaan. Kun hommat ovat kunnossa ja oikeat tekijät paikalla, tapahtuu hyviä asioita.

Taloyhtiössämme on viisi erillistaloa iältään noin 20 vuotta. Erilaisia kunnostustöitä on tarpeen tehdä silloin tällöin ja tänä vuonna meillä oli kohteena tiilikattojen puhdistus ja suojaus. Kysyimme viideltä yritykseltä tarjouksia. Kaksi vastasi, lopuilla oli selvästi riittävästi muutenkin tekemistä. Sama ilmiö on kohdannut meitä aiemmissakin tarjouskyselyissä, liian pieni kohde ei selvästi ole kiinnostava.

Yhden kattofirman kanssa sovimme tapaamisen. Edellytyksenä heille oli tapaaminen keskellä päivää. Sovittuna hetkenä kukaan ei kuitenkaan tullut paikalle, eikä ilmoittanut itsestään mitään. Ajattelin asiakkaana, että seuraavan kerran minä toimin samoin, en ilmesty paikalle sovittuna aikana. No, tätä uhkausta ei tarvinnut toteuttaa, sillä kukaan kyseisestä firmasta ei koskaan palannut asiaan.

Toisen firman kanssa onneksi asiakskokemus oli täysin päinvastainen. LA Kattohuollon kaveri tuli sovitusti paikalle. Hän kävi hyvin ammattimaisesti läpi mitä hänellä olisi tarjolla, mittasi ja teki tarjouksen samalla istumisella. Tulostinkin toimi ja sain tarjouksen referenssitietojen kera käteeni. Samoin kävi naapurien kanssa, homma pelitti alusta alkaen.

Kun oli aika toteuttaa lupaukset, meihin otettiin sovitusti yhteyttä ennen puhdistusoperaatiota. Kohtelias nuori mies soitti ja sovimme ajankohdasta, joka toteutui täsmälleen. Hän hoiti päivän aikana hommansa niin katolla kuin piha-alueella. Olin nimittäin miettinyt etukäteen, millaisen sotkun sammaleet yms. roskat toisivat pihalle. Turhaan. Kaveri siivosi pihan ja terassit sotkuista ja vei kaiken ylimääräisen mennessään. Kuittasi vielä lopuksi, että homma selvä toivottaen samalla hyvää syksyä.

Siis näinhän ne asiat tulee hoitaa. Sovitusti, selkeästi, täsmällisesti ja vieläpä ystävällisesti. Suosittelen! Tyytyväinen asiakas kiittää.

P.S. Lue lisää blogejamme, ja tilaa myös viikottainen blogikoosteemme. 

Avainsanat: asiakaspalvelu, asiakaskohtaaminen, asiakaspalvelukokemus


Ari Matula

Ari Matula

ari.matula@provad.fi

Ari Matulalla on yli 25 vuoden kokemus myynnin johtamisesta sekä liiketoiminnan kehittämisestä ICT-alalle uudenlaisilla palveluilla. Kesäisin Arin aikaa menee pyöräillen ja kaivellessa kuoppia pihaan. Talvella hän ihmettelee kuntosalilla, miten pienet painot voivatkin painaa niin paljon.