BLOGI

Ihmisen arvoista asiakaspalvelua

Markkinoinnin automaatio unohti myynnin

Usein markkinointi- ja myyntivastuullisten kanssa keskustellessani markkinoinnin automaatio nousee puheenaiheeksi. Markkinointi luo automaation avulla aktiviteetteja, joiden tavoitteena on usein liidien keruu.

Tätä kautta saadaan eri tyyppisiä kontaktilistoja, joita myynnin tulisi tavoitella. Tämän tulisi mieluiten tapahtua samana päivänä, kun asiakas ilmoittaa kiinnostuksestaan – eli kun liidi on kuumimmillaan.

Mutta.

Varsin usein markkinointivastuulliset kertovat olevansa tilanteessa, missä he itse joutuvat muistuttelemaan myyjiä CRM:ään viedyistä listoista.

Toinen haaste liittyy seurantaan. Markkinoinnin on vaikeaa seurata, miten asiat kontaktien kanssa etenevät: Onko liidilistat todella soitettu läpi, mitä liidien kanssa sovittu, mitä heille on tarjottu, myyty tai milloin asiaan palataan asiaan myöhemmin ja niin edelleen.

Juuri nämä ovat olennaisia asioita, joiden avulla pystytään mittamaan tapahtumien tai kampanjoidan tehoa sekä tuloksia.

Usein markkinoinnin automaatiolla päästään vain puolitiehen. Sen jälkeen liidit tippuvat markkinoinnin ja myynnin väliseen kuiluun. Liideihin ei oteta yhteyttä riittävän nopeasti ja systemaattisesti, jos ollenkaan.

Markkinoinnin luomat aktiviteetit tulisi viedä myyjien arkeen – ihan soittojen tasolle asti. Kun myyjälle on tarjottu kampanjasta noussutta liidiä soitettavaksi, tulee soiton tulos kirjata CRM:ään. Tätä kautta markkinoinnin tulostasoa voidaan mitata tehokkaasti ja käytännössä reaaliajassa.

Näin markkinointi voi seurata kampanjan tuloksia suhteessa kohderyhmiin, tuotteisiin tai sisältöön ja kehittää tulevia aktiviteettejä tulosten mukaisesti.

Kun päästään siihen vaiheeseen, että markkinointiautomaation avulla luodut kampanjat ja listat siirtyvät mitattavaksi operatiiviseksi tekemiseksi ja kirjauksiksi CRMään, voidaan oikeasti puhua automatisoinnista.

Provadin ratkaisujen avulla uudet liidit voidaan viedä suoraan markkinoinnista myyjien toimintaan. Voimme auttaa ulossoiton automatisoinnissa, listojen jatkuva laadullistamisessa sekä automaattisten asiakasdialogien luomisessa.

Haluatko kehittää myyntiäsi? Jätä yhteydenottopyyntö, niin jutellaan miten voisimme auttaa teitä.

Jätä yhteydenottopyyntö

Avainsanat: Blogi, Markkinoinnin automaatio, Myynnin kasvattaminen



Ota meihin rohkeasti yhteyttä, niin jutellaan.

Ari Matula

Ari Matula

ari.matula@provad.fi

Ari Matulalla on yli 25 vuoden kokemus myynnin johtamisesta sekä liiketoiminnan kehittämisestä ICT-alalle uudenlaisilla palveluilla. Kesäisin Arin aikaa menee pyöräillen ja kaivellessa kuoppia pihaan. Talvella hän ihmettelee kuntosalilla, miten pienet painot voivatkin painaa niin paljon.

Kategoriat

näytä kaikki

Lisää vinkkejä saat tilaamalla uusimmat blogit ja ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi!