BLOGI

Ihmisen arvoista asiakaspalvelua

Me provadilaiset työssä: koodareiden työ on suunnitelmien pohjalta Provadin tuotteiden toteuttamista alusta loppuun. Näin syntyy esimerkiksi asiakaspalvelujärjestelmä ICC.

Tutustumme me provadilaiset työssä -blogisarjassa tarkemmin provadilaisten työnkuvaan. Nyt esittelyvuorossa on Provadin tuotteiden tekijät, eli koodaritiimi.

1. Kerrotko alkuun ketä olette ja mitä teette?

Mika: Nimeni on Mika Leiman ja toimin ohjelmistokehittäjänä ja olen yksi Provadin koodariporukan, ”coretiimin”, jäsenistä.

JP: Olen JP Leino ja nyt olen työskennellyt 8,5 vuotta koodarina Provadilla.

Ismo: Olen Ismo Vuorinen ja koodaajana virallisesti vuoden alusta, konsultointia Provadille ehdin sitä ennen tehdä pari vuotta.

2. Mitä teidän työ, koodaaminen Provadilla pitää sisällään?

Mika: Käytännössä tarkoittaa sitä, että me olemme sovelluskehityksessä se ydinjoukko, joka ylläpitää ja kehittää näitä meidän olemassa olevia sovelluksia ja sitten tutkii uusia teknologioita ja auttaa asiakkaita hyödyntämään niitä.

JP: Oikeastaan kaikkea ihan laidasta laitaan, olen myös Provadin coretiimissä. Me tehdään kaikki meidän sovellukset, jotka menevät asiakkaille ja kaikki siihen liittyvä. Meidän tehtäviin kuuluu Provadin tuotteiden ongelmanratkaisu sekä tietysti luodaan jatkuvasti uusia palveluita. Nyt meidän coretiimi on kasvanut ihan kivan kokoiseksi.

Ismo: Minä puolestaan autan nettipohjaisten järjestelmien suunnittelussa, miltä ne näyttävät ja miten niiden pitäisi toimia. Pääasiassa työ muuttuu sitten suunnitelmien pohjalta tuotteiden toteuttamiseen alusta loppuun.

3. Mitä koodaaminen käytännössä tarkoittaa?

Mika: Me siis tehdään ICC:tä, eli uusille asiakkaille toimitukset, ja ylläpidetään olemassa olevien asiakkaiden järjestelmiä. Esimerkiksi, jos asiakas kaipaa uusia ominaisuuksia ICC:hen, niin me ollaan se joukko, joka sitten suunnittelee ja toteuttaa tarvittavat muutokset.

Ismo: Siihen tekemiseen kuuluu tietokantojen suunnittelua, palvelinten asennusta, ja laadunvalvonnan puolelta sitten testausta eri laitteilla ja paljon muuta. Paljon tehdään yksin, mutta aina on porukka, jonka kanssa käydä läpi ratkaisuja koodauspähkinöihin ja eri toteutustapoihin.

Provadin monikanavainen asiakaspalvelujärjestelmä ICC (Intelligent Contact Center) yhdistää eri palvelukanavat toisiinsa ja ohjaa asiakkaiden yhteydenotot automaattisesti oikealle asiakaspalvelijalle oikeaan aikaan, oikean taustatiedon kera. ICC:llä voidaan käsitellä kaikkia digitaalisia palvelukanavia ja työtehtäviä.

4. Millainen on teidän tavallinen työpäivä?

Ismo: Kiireinen! Käyn ensin aina aamusta palvelimet läpi, joita ylläpidän ja varmistan, että kaikki toimii niin kuin pitäisi. Seuraan, että onko tullut uusia päivityksiä, jotka pitäisi ottaa huomioon näissä nettipuolen projekteissa.

Selvittelen samalla mitä uusia tekniikoita ja työkaluja on ilmestynyt ja olisiko niistä meille hyötyä. Tekniikka kehittyy vauhdilla ja on hyvä olla perillä mitä vaihtoehtoja maailmalta löytyy. Päivän pääpaino on toki koodauksessa, erilaisten sisäisten- ja asiakasprojektien parissa

JP: Pääsääntöisesti työni on koneella istumista ja naputtelua, mutta kuitenkin niin, että jokainen työpäivä on toisistaan poikkeava. Todella paljon koko ajan kuitenkin tehdään ja kehitetään erilaisia juttuja, joten työtehtävät vaihtelevat koko ajan.

Mika: Tavallinen työpäiväni on muuttunut aika vauhdikkaaksi verrattuna alkuaikoihin. Nyt kun on tullut enemmän asiakkaita, niin tietysti se tuo siten myös enemmän töitä. Enenevissä määrin on sitten myös palavereita, mutta vielä pääsee siihen ns. luovaan työhön, eli ohjelmointiin käsiksi. Työskentelen koneen ääressä luoden tyhjästä uutta.

5. Millaisena näette teidän työn aseman Provadilla tulevaisuudessa?

JP: Luulen, että oma työnkuvani ei tule juurikaan muuttumaan, vaikka uusia palveluita tulee, koska perusajatus tulee pysymään samana. Meillä on pohjana ns. sovelluscore, joka jatkossakin hoitaa hommat.

Mika: Kyllä me vahva ydinjoukko ollaan täällä, oikeastaan koko Provadin olemassa olon perusta. Paljon on hienoja hankkeita ja palveluita, kuten uusi mittaamisen työkalu ja Lotta Tukiäly, ja koko ajan kehitetään ja luodaan uusia. Me coretiimiläiset ollaan myös tekemissä esimerkiksi robotiikkatiimin kanssa tarjoten heille tarvittavat rajapinnat, jotta Lotta pystyisi toimimaan.

Ismo: Näin työni aseman vakaana. Mä pääsen melko vapaasti osallistumaan niihin projekteihin mihin itse haluan ja missä minua tarvitaan. Juuri näissä Mikan mainitsemissa mittauksessa ja Lotassa yhdistyy paljon sellaisia integraatioita eri palveluiden välille, joiden kehittäminen on hauskaa ja sillä mukavalla tavalla haastavaa.

6Mikä on kivointa työssänne?

Ismo: Monipuoliset haasteet. En halua, että jokainen työpäivä on samanlainen. Jokaiselle on täältä kiinnostavia projekteja, joita on yhdessä hienoa päästä kehittämään!

JP: Varmaankin tosiaan se, että hommat vaihtelevat niin paljon, ei ehdi kyllästyä mihinkään. Työkaverit on tietty merkittävä tekijä työssä viihtymiseen!

Mika: Kivointa on se, että joka päivä pääsee tutustumaan uusiin juttuihin. Siinä missä säveltäjät säveltävät uusia kappaleita, ohjelmointi on omalla tavallaan samanlaista, luovaa työtä.

Core Mika, Ismo, JP

LUE LISÄÄ ASIAKASPALVELUJÄRJESTELMÄSTÄ

 

Tutustu provadilaisiin täältä. Haluaisitko liittyä meidän provadilaisten joukkoon? Katso avoimet tehtävämme.

Seuraa meitä somessa: LinkedInFacebookInstagram ja Twitter

Avainsanat: Me provadilaiset, Rekrytointi, Provad, icc, asiakaspalvelujärjestelmä


Veera Pelkonen

Veera Pelkonen

veera.pelkonen@provad.fi

Markkinoinnin ja viestinnän parissa työskentelevä Veera on kasvatustieteiden maisteriopintojen loppusuoralla ja innokas uuden oppija. Tapahtumien järjestäminen ja monipuoliset työtehtävät pitävät Veeran kiireisenä. Vapaa-aika kuluu pitkälti erilaisen urheilun merkeissä sekä ystävien kanssa esimerkiksi brunsseilla ja livemusiikin äärellä.

Kategoriat

näytä kaikki