BLOGI

Ihmisen arvoista asiakaspalvelua

Me provadilaiset työssä: Projekti- ja palvelupäällikkömme Pasi ja Mikael kertovat mm. miten palvelupäälliköt pitävät huolta asiakkaista

Tutustumme me provadilaiset työssä -blogisarjassa tarkemmin provadilaisten työnkuvaan. Tänään huolellisempaan tarkasteluun pääsevät projekti- ja palvelupäällikkömme Pasi ja Mikael.

1. Kerrotteko alkuun ketä olette ja mitä teette Provadilla?

Pasi: Mä olen Kytölän Pasi ja toimin projekti- ja palvelupäällikkönä Provadilla. Olen ollut näissä hommissa nyt hieman reilut kaksi vuotta.

Mikael: Mä olen Salmisen Mikael ja samat roolit kuin Pasillakin. Olen ollut talossa nyt viisi kuukautta.

2. Mitä projekti- ja palvelupäällikkö Provadilla tarkoittavat?

Pasi: Projekti- ja palvelupäällikön asemat vaihtelevat paljon, riippuen pitkälti missä vaiheessa mennään eri asiakasprojekteissa. Projektipäällikön rooli astuu voimaan jo myynnin tarjousvaiheessa ja kulkee läpi projektin, ensimmäisestä toimitusvaiheesta aina projektin päättämiseen saakka. Projektipäällikkönä olo tarkoittaa tällöin päivittäisten asioiden hoitoa ja ylläpitoa.

Varsinaisen projektin päättyessä, astuu puolestaan voimaan palvelupäällikön rooli. Asiakkaan kanssa käydään läpi mahdollisia tulevia kehityskohteita ja uusien palveluiden tarvetta. Etenkin pitkäaikaisten asiakkaiden kanssa heidän toimintansa saattaa ajan myötä muuttua, joten on tärkeää saada myös meidän tarjoamat järjestelmät muuttumaan ja tukemaan heidän asiakaspalveluaan parhaalla mahdollisella tavalla. Palvelupäällikkö yleensä huomaa uusien palveluiden kysynnän, ja osaa näin ollen tarjota niitä asiakkaille. 

3.  Mitä projekti- ja palvelupäällikön tehtäviin kuuluu?

Mikael: Projektipäällikön asema on aika selkeä, eli projektien vetäminen alusta loppuun. Palvelupäällikkö puolestaan on asema, mikä on muovautumassa parhaillaan, eikä sillä ole vielä selkeää toimintamallia. Meitä projekti- ja palvelupäälliköitä on täällä Provadilla muutama, ja meistä jokainen näkee palvelupäällikön roolin hieman eri tavalla. Mä itse näen sen roolin vahvasti asiakastyytyväisyyden takaamisena. Eli varmistetaan uuden asiakkuuden alkaessa, että asiakkaalla on kaikki hyvin ja pidetään heidät onnellisena. Kuten Pasi sen jo sanoi, tehtävänä on luoda myös mahdollista lisäarvoa asiakkaalle tuottamalla heille uusia palveluita projektin edetessä. Täällä on onneksi aika vapaat kädet tehdä vähän kaikenlaista.

Pasi: Palvelupäällikön tehtäviin kuuluu tosiaan varmistaa, että hommat toimii ja asiakkaalla on kaikki hyvin. On tärkeää pohtia asiakkuutta kokonaisuutena ja yhdessä miettiä asiakaspalvelun kehittämistä isomassa mittakaavassa. Palvelupäällikkö on asiakkaan ensisijainen yhteydenottokanava, kun heille ilmenee jotakin kysyttävää tai kehitettävää. Palvelupäällikkö huolehtii siitä, että asia menee eteenpäin Provadilla. 

4. Millainen on teidän tavallinen työpäivä?

Mikael: Päivä alkaa sillä, että selaan sähköpostit läpi ja vastailen niihin. Sitten käyn aktiivisesti juttelemassa meidän koodaritiimin kanssa, että missä mennään ja mitä pitää tehdä. Muutoin olen paljon asiakkaiden kanssa puhelimitse yhteydessä ja käydään läpi projektin työvaiheita. Projektien vetämiseen liittyy paljon kokonaisuuksien hallintaa ja yhteydenpitoa jokaiseen projektia koskeviin toimijoihin. Paljon on sellaista yleistä härväämistä. Naurua* 

Pasi: Jokainen työpäivä vaihtelee suuresti. Projektipäällikön olennainen tehtävä on meneillään olevien projektien tehtävien priorisointi. Jos monta asiakasta on mennyt samanaikaisesti toteutukseen, ovat työpäivät huomattavasti hektisempiä. Palvelujen käyttöönoton alkuvaiheessa asiakkaalla on usein eniten kysymyksiä tai esimerkiksi erilaisten määritelmien muutosehdotuksia, jonka toteutuksesta projektipäällikkö on vastuussa.

5. Millaisena näätte palvelupäällikön aseman Provadilla tulevaisuudessa?

Mikael: Mä näkisin palvelupäällikön aseman meidän yrityksen kehittäjänä. Me palvelupäälliköt saadaan paljon palautetta asiakkailta siitä, miten he kokevat meidän palvelut ja tuotteet ja sen mukaan myös kehitämme meidän toimintaa. Asiakkailta saatu palaute samalla mahdollistaa sen, että me pystymme reagoimaan omiin prosesseihin ja parantamaan sekä luomaan uudenlaisia toimintamalleja. Eli miten me voitaisiin palvella vielä paremmin meidän asiakkaita. Asiakas toimii näin meidän toiminnan ohjaajana.

Pasi: Palvelupäälliköllä on sinänsä merkittävä rooli, sillä hän on suurimmassa vastuussa asiakkaiden tyytyväisyydestä, ja ylläpitää ja kehittää asiakkuussuhdetta koko ajan. Se, miten projektipäällikkö hoitaa asiakkaan kanssa projektin, vaikuttaa suurelta osin tulevaisuuden uusiin kehitysprojekteihin, joita mietitään aktiivisesti asiakkaan toiveiden näkökulmasta.

6. Mikä on kivointa työssänne?

Pasi: Mulla on melko perinteinen vastaus, mutta vaihteleva työnkuva ja erilaiset asiakkaat. Provadilla on rento, ei liian byrokraattinen työilmapiiri. Täällä saa oikeasti päättää asioita itse, toisin kuin isoissa firmoissa. Täällä saa aika paljon vaikuttaa siihen, millainen oma työn sisältö on, koska jokainen palvelu- ja projektipäällikkö kohtaa asiakkaat omalla tavallaan. Jokainen asiakas on erilainen, joten jokainen projekti on siten myös erilainen ja työn sisältö vaihtelevaa.

Mikael: Jos ja kun tekee jonkun asian hyvin, niin sillä on oikeasti merkitystä. Olen samaa mieltä kuin Pasi, kivointa on, kun omaan työnteon tapoihin pääsee vaikuttamaan sekä myös isommalla skaalalla koko yrityksen toimintaan. Työ on monipuolista ja oma kädenjälki näkyy kaikkialla. Provad on juuri sopivan kokoinen yritys, jossa toiminta ja tekeminen ei ole ylhäältä käsin annettua, vaan täällä jokainen luo omalle toiminnalleen itse parhaimmat edellytykset. Tällöin pääsee itse kehittämään hyvin omaa tekemistään ja työskentelemään itselle parhaiten toimivilla tavoilla.

Meidän palvelupäälliköiden tiimi koostuu täysin erilaisista persoonista, joilla jokaisella on omanlainen tapa hoitaa ja ratkaista asioita. Mun toiminta perustuu vahvasti sellaiseen teknisesti orientoituneeseen ongelmanratkaisunäkökulmaan, kun taas esimerkiksi Pasin näkemys on enemmän kaupallinen. Tuukka puolestaan miettii paljon asioita teoria- ja konseptitasolla. Tämä on hienoa, sillä juuri tällä tavoin saadaan useita eri mielipiteitä ja täydennetään toinen toisiamme.

Tutustu provadilaisiin täältä. Haluaisitko liittyä meidän provadilaisten joukkoon? Katso avoimet tehtävämme.

Seuraa meitä somessa: LinkedInFacebookInstagram ja Twitter

Avainsanat: Provad, Rekrytointi, projektipäällikkö, Me provadilaiset


Veera Pelkonen

Veera Pelkonen

veera.pelkonen@provad.fi

Markkinoinnin ja viestinnän parissa työskentelevä Veera on kasvatustieteiden maisteriopintojen loppusuoralla ja innokas uuden oppija. Tapahtumien järjestäminen ja monipuoliset työtehtävät pitävät Veeran kiireisenä. Vapaa-aika kuluu pitkälti erilaisen urheilun merkeissä sekä ystävien kanssa esimerkiksi brunsseilla ja livemusiikin äärellä.

Kategoriat

näytä kaikki