BLOGI

Ihmisen arvoista asiakaspalvelua

Milleniaalit eivät luota mainontaan, vaan aitoihin kokemuksiin

Milleniaalien ostokäyttäytyminen on ollut suosittu puheenaihe jo muutaman vuoden ajan. Tämän nouseva sukupolvi tulee pian olemaan kaikkein suurin kuluttajaryhmä. Amerikassa tuo toteutuu jo vuoteen 2018 mennessä.

Milleniaaleilla tarkoitetaan vuosina 1980-1999 syntyneitä. Yleensä samaa ikäluokkaa tarkoitetaan, kun puhutaan diginatiiveista.

Tämä tällä hetkellä 17-36-vuotiaiden ikäluokka tekee jo nyt aktiivisesti ostopäätöksiä arjessaan. Yhä kasvavassa määrin heillä on valta päättää myös siitä, mistä yrityksiin ostetaan tuotteet ja palvelut.

 

Milleniaalit ovat valistuneita ostajia

Tämä sukupolvi elää somesta ja somessa, niin kuluttajina kuin päättäjinä. Luvuista nähdään, miten tavat kohdata yrityksiä poikkeavat edellisistä sukupolvista:

Selvää siis on, että milleniaalit eivät luota ensisijaisesti yrityksiin vaan toisten ihmisten aitoihin kokemuksiin. Luvut tulevat USA:ssa tehdyistä tutkimuksista, mutta sama pätee hyvin muihinkin länsimaihin.

Yrityspäättäjinä toimiessaan milleniaalien metodit ovat samat. Milleniaalit ovat päättäjinä vaativampia kuin edelliset sukupolvet. He tuntevat hyvin tuotteet, joista ovat kiinnostuneita.

Samaan aikaan yritys ei yleensä tiedä yhtään mitään tästä potentiaalisesta asiakkuudesta ennen kuin asiakas ottaa yhteyttä ja kysyy lisätietoja, pyytää tarjousta tai valikoi jo hänelle parhaiten sopivaa sopimusta.

 

Mainonta vai asiakaskokemus?

Kysymys kuuluu: miten vaikutamme yrityksissä, niin että kohtaamme milleniaalit parhaalla mahdollisella tavalla?

Keskitymmekö perinteisten markkinointikampanjoiden rakentamiseen saadaksemme asiakkaita? Vai panostammeko asiakaskokemukseen? Miten huolehdimme siitä, millaista asiakkaan on ostaa ja käyttää haluamiaan palveluita ja tuotteita?

Oletko valmis tuottamaan lisäarvoa juuri oikealla hetkellä tällaiselle asiakkaalle? Kuinka hyvin tunnet asiakkaan sekä aikaisemmat tekemiset ja olet valmis toimimaan sen mukaisesti?

Milleniaalit arvostavat yksilöllistä palvelua. Sitä he odottavat jokaiselta palveluntarjoajalta. He odottavat saavansa juuri heille sopivia tarjouksia juuri silloin, kun tarve on.

Kysymys kuuluu: miten paljon milleniaalit suosittelevat teitä ystävilleen?

 

 

P.S. Haluatko alkaa palvella asiakkaitasi yksilöllisesti? Lataa oppaamme siitä, miten luot asiakkaalle saumattomia palvelukokemuksia.

Avainsanat: Asiakaskeskeinen organisaatio, Asiakaskokemuksen parantaminen, Blogi



Ota meihin rohkeasti yhteyttä, niin jutellaan.

Ari Matula

Ari Matula

ari.matula@provad.fi

Ari Matulalla on yli 25 vuoden kokemus myynnin johtamisesta sekä liiketoiminnan kehittämisestä ICT-alalle uudenlaisilla palveluilla. Kesäisin Arin aikaa menee pyöräillen ja kaivellessa kuoppia pihaan. Talvella hän ihmettelee kuntosalilla, miten pienet painot voivatkin painaa niin paljon.

Kategoriat

näytä kaikki

Lisää vinkkejä saat tilaamalla uusimmat blogit ja ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi!