BLOGI

Ihmisen arvoista asiakaspalvelua

Kasvata myyntiäsi, laita asiakastieto töihin

Myynti on murroksessa. Ostajan valta on myyntiprosessissa yhä suurempi. Pikemminkin pitäisi puhuakin ostoprosessista: tuotteita tai palveluita myyvän yrityksen tehtävä on auttaa asiakasta ostamaan.

Ennen myyjäkontaktia tai ostopäätöstä asiakkaat ottavat eri vaihtoehdoista selvää huomattavasti aikaisempaa enemmän.

Kun otat tuntemattomaan asiakkaaseen yhteyttä, on ajoitus yleensä väärä. Oikea tapa myydä on palvelella asiakkaita entistä paremmin ja oikea-aikaisemmin. Mutta miten tämä on mahdollista?

 

Toimi tiedolla

Yrityksillä on käytettävissään valtavat määrät tietoa, mutta ne makaavat CRM:n perukoilla. Jonkun täytyisi käydä tietoja systemaattisesti läpi ja sen perusteella päätellä, kehen asiakkaaseen kannattaisi olla yhteydessä.

Puhutaan tiedolla johtamisesta. Se ei enää riitä, tiedolla täytyy toimia. Se tarkoittaa sitä, että yrityksen käytettävissä olva tieto siirtyy automaattisesti toiminnaksi.

Vain oikeaa tietoa hyväksikäyttämällä voit myydä ja palvella asiakkaita oikea-aikaisesti.

Tässä 6 konkreettista ajatusta, joilla voit toimia tiedolla ja kasvattaa myyntiäsi.

 

1. Laita CRM-tieto töihin

Monen tuotteen ja palvelun myynnissä on selkeät syklit, jolloin asiakas palvelua tarvitsee ja ostaa. Tällaisia ovat mm. auton huolto, säännöllinen hammaslääkärikäynti taikka esimerkiksi sähkösopimuksen uusinta.

Ole asiakkaaseen yhteydessä silloin kun hän palveluasi tarvitsee. Se tarvittava tieto löytyy useimmiten jo valmiiksi CRM:stä. Tieto pitää vain laittaa töihin, kytkemällä se toiminnaksi eli esimerkiksi automaattisesti lähtevään tekstiviestiin tai käytnnistyvään ulossoittotyöhön (eli asiakaspuheluun).

Asiakkaina meillä on paljon asioita huolehdittavana. Oikea-aikainen muistutusiviesti tai soitto nykyiseltä palveluntarjoajalta on hyvää palvelua ja auttaa asiakasta hoitamaan asioitaan. Tämä on vielä suhteellisen helppoa myyntiä.

 

2. Ota asiakkuudet haltuun analytiikalla

Harvalla yrityksellä on näkyyvyyttä kaikkien asiakkuuksiensa tilanteisiin. Onko joku asiakkuus käyttäytymisensä ja historiadatan perusteella todennäköisesti poistumassa? Ketkä ovat jo vähentäneet ostojaan?

Analytiikka paljastaa tällaiset asiat luotettavasti ja läpinäkyvästi. Se osoittaa asiakkuudet, joihin kannattaisi olla yhteydessä, esimerkiksi juuri nyt.

Kytke tieto automaattisiin myynnin ja asiakasviestinnän prosesseihin, ja olet vahvoilla.

 

3. Markkinoinnista myyntiin

Inbound-markkinointi on nouseva trendi. Sen tavoitteena on luoda kysyntää verkossa ja tuottaa liidilistoja, joita myyjät soittavat. Automaatiolla voidaan huolehtia, että myyntiliidit siirtyvät automaattisesti soittoon, jolloin tavoitat asiakkaan ajoissa.

 

4. Helppo verkkoasiointi ja yhteydenottopyyntö

Kaikki eivät hyödynnä markkinoinnin automaatiota, mutta yhteydenottopyyntölomake löytyy käytännössä kaikkien nettisivuilta. Kytke lomakkeesi automaattisesti asiakaspalveluun tai myyntiin, ja varmistat, että reagoit nopeasti yhteydenottopyyntöihin välittömästi.

 

5. Reaaliaikainen chat

Verkkosivujen analytiikkaan kytketty chat auttaa ajoittamaan myyjän kontaktia juuri sopivaan hetkeen. Kun asiakas on viipyillyt tuotesivullasi, on hyvä hetki tarjota palvelua. Myös ostoskorin sisällön näkeminen tarjoaa hyvän lisämyynnin paikan.

 

6. Myynnillinen asiakaspalvelu

Asiakaspalvelutilanne on erinomainen tilaisuus myydä asiakkaalle lisää. Kun asiakaspalvelija on ratkaissut asiakkaan asian, on hyvä hetki tarjota asiakkaalle jotain mikä todennäköisesti kiinnostaa asiakasta. Tämän tilaisuuden hyödyntää vasta harva.

Tässä tilanteessa auttaa, kun asiakkaan asiointi- ja ostohistoria on automaattisesti asiakaspalvelijan käytettävissä.

 

Yhteenveto

Moni tuskailee myynnin tulosten kanssa. Myyntiä on vaikea kasvattaa, jos myyntitilanteet eivät tuota asiakkaalle arvoa. Hyvä palvelu on parasta myyntiä. Tähän auttaa asiakkaasta kerätty data, saatiin se sitten asiakkaan verkkokäyttäytymisestä, CRM:stä, analytiikasta tai segmentointitiedoista.

Niiden avulla voit siirtyä toimimaan tiedolla, ja myymään oikea-aikaisesti.

 

Haluatko tututustua lisää ajatuksiimme? Tilaa tästä viikottainen blogikoosteemme:

TILAA BLOGIKOOSTE

 

 

 

Avainsanat: Myynnin kasvattaminen, Asiakkuuksien kehittäminen



Ota meihin rohkeasti yhteyttä, niin jutellaan.

Mikko Latva-Koivisto

Mikko Latva-Koivisto

mikko.latva-koivisto@provad.fi

Mikko Latva-Koivisto on asiakaskokemuksen puolestapuhuja ja markkinoinnin ammattilainen, joka uskoo lisäarvon tuottamiseen liiketoiminnassa. Mikkoa ajaa eteenpäin kehittäminen ja kehittyminen. Vapaa-ajalla Mikko on oman elämänsä Jimmy Page ja Rafael Nadal. Mikko toimi Provadin markkinointipäällikkönä heinäkuuhun 2017 asti.

Kategoriat

näytä kaikki

Lisää vinkkejä saat tilaamalla uusimmat blogit ja ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi!