BLOGI

Ihmisen arvoista asiakaspalvelua

Näin toimii LOTTA, Uuden ajan asiakaspalvelija

LOTTA auttaa ihmistä luomaan oikean tunteen asiakaskohtaamiseen. LOTTA hoitaa rutiinitöitä ja käsittelee tietoa, jotta ihminen voi keskittyä siihen, mitä ihminen parhaiten osaa. Tämä on uuden ajan asiakaspalvelua.

Provad brändivideo_VALMIS_FIN_2017


Tässä teesimme Uuden ajan asiakaspalveluun:

1. Teknologia on taikuutta, muttei mystiikkaa

Teknologialla voidaan saavuttaa uskomattomia asioita, mutta mistään yliluonnollisesta ei ole kyse. Liiketoiminnan kehittäminen lähtee siitä, että tunnistamme yhdessä tarpeet ja mahdollisuudet. Näin asioiden ratkaisemiseen ja saavuttamiseen valitsemme tarkoituksenmukaiset teknologiat. Etenemme nopeiden kokeilujen kautta ja asiakkaidemme kanssa yhdessä oppien.

 

2. Teknologia vie töitämme, muttei työtämme

Työ muuttuu, mutta ei katoa. Teknologia ja robotit vievät osan nykymaailman töistä, mutta ne eivät tee ihmistä tarpeettomaksi. Päinvastoin.

Teknologia on Uuden ajan asiakaspalvelun mahdollistaja. Se nopeuttaa palvelua poistamalla asiakkaalle arvoa tuottamattomia työvaiheita sekä vapauttaa energiaa asiakkaalle arvokkaiden palvelujen tuottamiseen.

Teknologia auttaaa säilyttämään työpaikat ja luomaan arvoa. Teknologia on tehnyt näin aina ennenkin. 

 

3. Tuumasta toimeen, arvoa tuottaen

Nopeasti kehittyvän teknologian hyödyntäjän ei kannata lukita itseään "viisivuotissuunnitelmiin". Siksi kehitämme nopeilla kokeiluilla, kokeilemalla kehittämisen periaatteiden mukaisesesti. Tässä ytimessä ovat Lean-ja MVP-periaatteet:

  • Lean: Poistetaan turha ja tarjotaan oikea resurssi oikeaan aikaan, oikeaan tarpeeseen.
  • MVP eli Minimum Viable Prouduct tarkoittaa kevyintä mahdollista ratkaisua, jolla opitaan eniten ja nopeimmin.

Kehitämme näillä periaatteilla ja muutamme nopeasti suuntaa tarvittaessa.

kettera-kehitys.jpg

Kuva: Toteuta, mittaa, opi.

 

Tavoitteena 2020

Ryhdyimme kehittämään LOTTAA yhdessä asiakkaidemme kanssa ja aloitimme pienin askelin automatisoimalla tehottomia prosesseja.

Prosessien automatisoinnista Provadilla on paljon kokemusta jo aiemmista kehityshankkeista, ja kehityksen ja oppimisen nopeutta ripeytetään entisestään.

Visiomme on nostaa LOTTA uudelle tasolle vuoteen 2020 mennessä, jolloin LOTTA on tehokas ja jatkuvasti uutta oppiva, ohjelmistorobotiikkaa ja tekoälyä yhdistävä teknologiapalvelu.

Katso Vanajanlinnassa keväällä pitämämme esityksen slidet tästä:

 

 

Mitä LOTTA tekee käytännössä?

Mitä Uuden ajan asiakaspalvelija LOTTA tekee käytännössä? Tässä muutamia esimerkkejä, jotka ovat ulottuvillamme jo nyt tai lähitulevaisuudessa:

  • Tietojen siirto tietokantojen ja järjestelmien välillä
  • Toistuvien rutiinien hoitaminen: tarjoukset, tilaukset, toimitusseuranta
  • Datan muuttaminen tiedoksi ja siitä nopeaksi päätöksenteoksi
  • Automaattinen vuoropuhelu, esimerkiksi asiakaspalvelutilanteessa

 

Use caset eli konkreettisia käyttökohteita asiakaspalvelussa

Tässä kaksi esimerkkitapausta, joista ensimmäinen on realistista toteuttaa lyhyellä tähtäimellä. Siinä hyödynnetään prosessien automatisointia (RPA). Toisessa esimerkki-casessa hyödynnetään lisäksi tekoälyä.

lotta-use-case-1.jpgUse case 1: Yksinkertainen tiedonhaku eri järjestelmistä, asiakkaan suoraviivaisiin kysymyksiin vastaaminen (keinona ohjelmistorobotiikka)


lotta-use-case-2.jpg

Use case 2: Tiedonhaun lisäksi LOTTA oppii ratkaisemaan yhä monimutkaisempia asiakkaiden ongelmia seuraamalla asiakaspalvelijoiden toimintaa (keinoina ohjelmistorobotiikka ja tekoäly)

 

Kohti Uuden ajan asiakaspalvelua

LOTTA on väline paremman asiakaspalvelun kehittämiselle. Mieti, miten sinun organisaatiosi hyöytyisi LOTASTA. Mitä asiakaspalvelijan rutiinitehtäviä voitaisiin poistaa automaatiolla?

Lataa oppaitamme ja esitteitämme:

 

Oletko kiinnostunut asiakaspalvelun kehittämisestä uuteen aikaan, teknologialla ja uusilla toimintatavoilla? 

Tilaa blogikoosteemme ja saat uusimmat vinkkimme ja uutisemme kerran sähköpostiisi.

TILAA BLOGIKOOSTE

 

Avainsanat: asiakaspalvelu, Asiakaspalvelun kehittäminen, LOTTA, tekoäly, rpa



Ota meihin rohkeasti yhteyttä, niin jutellaan.

Kategoriat

näytä kaikki

Lisää vinkkejä saat tilaamalla uusimmat blogit ja ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi!