BLOGI

Ihmisen arvoista asiakaspalvelua

Onko yritykselläsi messuständi ilman esittelijää tai kauppa ilman myyjää?

En aio kertoa, kuinka asiakkaat ja palvelut siirtyvät verkkoon. Tämän me kaikki jo tiedämme. Puhutaan siis jostain muusta.

Yritykset käyttävät valtavia summia saadakseen vierailijoita verkkosivuilleen. On hakukoneoptimointia, uutiskirjettä ja mainontaa vaikka missä muodossa. Rahalla sitä saa! Liikennettä siis.

Miksi haluat, että vierailija tulee sivuillesi? Mitä tapahtuu, kun vierailija saapuu? Mitä toivoisit, että tapahtuisi? Arvelen, että haluat tehdä tästä verkkosivuvierailijasta asiakkaan. Vierailija voi olla vasta potentiaalinen asiakas, jonka yrität saada kiinnostumaan tuotteistasi ja palveluistasi. Vierailija voi olla myös nykyinen asiakas, joka tulee palvella hyvin. Muuten kyseessä on pian entinen asiakas. Kauppa on se mikä kannattaa − myös verkkokaupassa.

Verkkosivu ilman vuorovaikutteisuutta on kuin messuständi ilman myyjää. Esitteet ovat siistissä nipussa ständin pöydällä, joten siitä voi asiakas lukea ja oppia! Myyjien käyntikortit löytyvät pöydän oikeasta reunasta. Siitä voi asiakas napata oikean henkilön numeron ja aloittaa soittelun. Puhelimen toisessa päässä pitää kuitenkin kiirettä ja myyjä ei ehdi nyt vastaamaan. Onneksi asiakas voi laittaa aina sähköpostia perään. Vastaus tulee varmasti pian. Tai huomenna. Mistä sen voi edes tietää? Kun myyjä vihdoin palaa asiaan, on asiakkaan mielenkiinto usein jo lopahtanut. Asia ei ole enää ajankohtainen. Arvaa, kuinka monta kauppaa saa tällä tekniikalla?

Tilanne muuttuu entistäkin haastavammaksi, kun liikutaan verkkokaupassa. Kuvittele alueesi suurin tavaratalo autiona ilman ihmisiä. Ei siis pelkästään myyjistä, vaan myös asiakkaista. Tuotteet ovat lasin takana, eikä niihin voi koskea. Käytävät on toki nimetty, mutta ainakaan omalla kohdallani se ei aina takaa oikean tuotteen löytymistä. Kauppa on tyylikäs ja kiiltävä. Lattiakaan ei ole liukas edes pesun jälkeen. Rullaportaat raksuttavat kerrosten välillä ja kaikki toimii. Kassatäditkin on korvattu kätevillä maksuautomaateilla. Siitä vain näpyttelemään luottokortin numeroa.

Messuesimerkkini ei jatkoruodintaa kaipaa. Olet varmasti jo ymmärtänyt, kuinka absurdi tilanne tuo olisi.

Mielestäni on mukavaa, kun liikkeeseen astuessani myyjä tervehtii iloisesti ja kannustaa kysymään, jos kysyttävää tulee. Vielä parempaa on saada tuotetietoa asiantuntijalta, joka auttaa etsimään tarpeeseeni sopivan tuotteen. Joskus taas tiedän, mitä etsin, mutta en vain löydä sitä. Onneksi myyjä opastaa! Luottokorttiakin on paljon mukavampi heiluttaa, kun tietää, ettei ole yksin.

Valitettavan usein verkossa liikkuessani tilanne on kahden ensimmäisen esimerkkini mukainen. Toki on positiivista huomata, että monet meistä ovat jo reagoineet tähän murrokseen, joka alkoi vasta 30 vuotta sitten!

Tänä päivänä meillä on kaikki työkalut tuoda reaaliaikainen asiakaspalvelu verkkosivuille ja verkkokauppaan. Voimme keskustella vierailijoiden kanssa reaaliaikaisesti. Kerätä liidit talteen ja palvella nykyiset asiakkaat hyvin. Myyjä voi nähdä ostoskorisi sisällön ja suositella tuotteita sen mukaan. Ihan kuin kivijalkamyymälässäkin. Hän auttaa löytämään oikean tuotteen tai kertoo sinulle haluamasi tuotteen ominaisuuksista. Hän jopa kannustaa sinua ostopäätökseen! Ainakin omalla kohdallani pienikin epätietoisuus tuotteen ominaisuuksista tai sen sopivuudesta käyttötarkoitukseeni johtaa usein siihen, että tuote jää hyllyyn. Verkkokaupassa puhuttaisiin hylätystä ostoskorista.

Nähdään verkossa. Asiakkaasi ovat jo siellä, toivottavasti pian myös asiakaspalvelukin!

 

 

Immo Salonen

Myyntijohtaja

Giosg.com Oy
+358 44 505 1182
immo@giosg.com

 

 

Giosg tarjoaa reaaliaikaisia ja älykkäitä ratkaisuja asiakaspalvelun ja myynnin tehostamiseen verkossa. Giosg ja Provad ovat tehneet yhteistyötä keväästä 2014 asti. Provad tarjoaa Giosgin ratkaisuja palveluidensa osana.

Tutustu Giosgiin tarkemmin Kumppani-sivulla tai Giosgin kotisivuilla.

Avainsanat: Yleinen



Ota meihin rohkeasti yhteyttä, niin jutellaan.

Kategoriat

näytä kaikki

Lisää vinkkejä saat tilaamalla uusimmat blogit ja ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi!