BLOGI

Onnellinen asiakas ostaa enemmän

Organisaation ja yksilön hyvinvoinnin kaksi kivijalkaa – Luottamus ja Tarkoitus

Tuli vietettyä kaksi päivää Nordic business Forumissa ja käteen jäi – höm – puristettuna kaksi asiaa, joihin kannattaa kiinnittää huomiota paremman tiimin, organisaation, asiakaspalvelun tai elämän rakentamisessa. Nämä kaksi asiaa ovat hyvinvoivan organisaation sekä yksilön toiminnan kannalta tärkeitä rakennuspalikoita. Ensimmäinen on Luottamus ja toinen on Tarkoitus.

Teema 1, Luottamus:

Patrick Lencioni esitteli viisiportaisen toimivan tiimin rakentamisen mallin, minkä juoksutan tässä tyvestä juureen.

Tulos. Jokaisen tiimin ja yksilön tulee olla tilivelvollinen suorituksistaan. Oli se mittari millainen tahansa mutta minimi on mittari sille, oletko tehnyt työsi hyvin vai et – kaikkien töiden tulosten mittaaminen nimittäin ei ole helppoa.

Jokaisen tiimin jäsenen tulisi olla ensisijaisesti vastuussa ensiksi tiimilleen ennen kuin johtajalleen.

Vastuu (tiimille). Jokaisen tiimin jäsenen tulisi olla ensisijaisesti vastuussa ensiksi tiimilleen ennen kuin johtajalleen. Tiimin päämäärän tulisi olla hyvä tekeminen/tuotos, ei ainoastaan täällä on hyvä pössis -mentaliteetti. Hyvässä tiimissä ei kehtaa jättää omia työkavereitaan pulaan jättämällä oman ruudun hoitamatta. Tosin oman ruudun hoitaminen ei enää riitä. Parhaimmillaan kaverin huono suoritus kyllä paikataan eikä siitä puhuta sen enempää mutta seuraavan kerran tiedät, että apua on tarjolla kun sitä tarvitset.

Sitoutuneisuus. Jokaisen tiimin jäsenen on hyvä saada (lue: uskaltaa) kertoa miten toimintaa kehitetään. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että näin tulisi toimia tai että pitäisi olla täydellinen konsensus aiheesta. Kun saa esittää oman mielipiteensä, vaikka sillä ei mentäisikään, on sitoutuminen tiimin tavoitteisiin paljon helpompaa.

Hyvässä tiimissä uskalletaan olla eri mieltä asioista, mutta se vaatii turvallista ja luottamuksellista ilmapiiriä.

Ristiriitojen käsittely. Se, että ollaan eri mieltä, on hyvä asia tiimissä. Hyvässä tiimissä uskalletaan olla eri mieltä asioista, mutta se vaatii turvallista ja luottamuksellista ilmapiiriä. Mikäli tiimeissä ei kyetä olemaan eri mieltä asioista, tulee niistä henkilökohtaisia. Ristiriidat ilman luottamusta aiheuttavat vain politikointia. 

Luottamus. Todellinen luottamus ihmisten kesken saavutetaan olemalla avoimia ja haavoittuvia. Käytännössä tarkoittaa sitä, että työkaverit tuntevat toisensa sekä uskaltavat keskustella muustakin kuin säästä. Tässä kohtaa kaikki lähtee kyseisen tiimin johtajasta tai johtohahmosta. Sillä hetkellä kun tämä uskaltaa olla väärässä ja ihminen, niin edellytykset huikealle tiimille ovat valettuina.

Teema 2, Tarkoitus:

Jokaisella meistä tulisi olla tarkoitus sille mitä varten aamulla lähteä liikkeelle ja minkä takia ponnistella.

Toinen rakennuspalikoista on tarkoitus. Jokaisella meistä tulisi olla tarkoitus sille mitä varten aamulla lähteä liikkeelle ja minkä takia ponnistella. Nick Vujicic, puhuja, joka syntyi ilman lääketieteellistä syytä ilman käsiä ja jalkoja, elää kaikesta huolimatta ihmeellistä ja antoisaa elämää. Nick kertoi elämäntarinansa ja oman tarkoituksensa. Voit kuvitella, että kaverin nuoruusvuodet eivät olleet helppoja. Kiusaamista, itseinhoa ja 13-vuotiaana vakavasti mietinnässä oman elämän riistäminen. Ainoa syy, miksi hän ei sitä tehnyt oli se, ettei hän voinut jättää vanhemmilleen ja sisarilleen sitä tuskaa mikä, siitä epäitsekkäästä teosta olisi seurannut.

Jos epäonnistuu, niin pitää yrittää uudelleen.

Hänen viestinsä oli, että melkein kaikki on kaikille mahdollista. Tämän mantran oli hänen päähänsä päntänneet hänen erittäin upeat vanhemmat. Jos epäonnistuu, niin pitää yrittää uudelleen. Nick, yrittäessään alkaa puhujaksi oman koulunsa siivoojan kannustamana, epäonnistui 52 kertaa, ennen kuin sai myytyä ensimmäisen keikkansa 50 dollarilla paikalliselle koululle 17-vuotiaana nuorukaisena. Nick onnistui ja jo 19-vuotiaana hän lahjoitti orvoille lapsille 40000 dollaria. Tänä päivänä hän on puhunut yli 3000 tilaisuudessa lähes 70 maassa eli 8 miljoonalle kuulijalle livenä!

Haaveena hänellä on luoda maailman suurin hyväntekeväisyysjärjestö, johon kuuluu 400 miljoonaa ihmistä, jotka lahjoittavat joka päivä yhden dollarin hyvään tarkoitukseen. Mutta by the end of the day, omien sanojensa mukaan hänen elämänsä tarkoitus on tehdä yhden ihmisen elämästä parempaa.

Elämässä ei ole kyse siitä mitä saat, vaan siitä mitä voit antaa.

P.S. Lue lisää blogejamme, ja tilaa myös viikottainen blogikoosteemme.

Avainsanat: Työntekijäkokemus, Työhyvinvointi, Kauppalehti, yrityskulttuuri


Tomi Korpaeus

Tomi Korpaeus

tomi.korpaeus@provad.fi

Tomi Korpaeus on auttanut yrityksiä parantamaan asiakaskokemusta jo ennen kuin koko sanaa tunnettiinkaan. Hän on vaikuttanut contact center -alalla vuodesta 1998. Tuona aikana Tomi on johtanut ja kehittänyt liiketoimintaa sekä toiminut asiantuntijana asiakaspalvelun kehityshankkeissa.