BLOGI

Ihmisen arvoista asiakaspalvelua

Outbound-myynti on kuollut, not.

Outbound-myynti, eli suomeksi asiakkaalle soittaminen, ei tällä hetkellä ole kovin kovassa huudossa. Samaan hengenvetoon kun inbound-markkinointia hehkutetaan, puhutaan kylmäsoittamisen ja outbound-myynnin kuolemasta.

Ensinnäkin: asiakkaalle soittaminen ei ole kuollut. Outbound-myyntiä tarvitaan edelleen ja sen voi toteuttaa asiakaskeskeisesti. Monesti asiakas jopa toivoo kontaktia myyvältä organisaatiolta.

Tästä yhtenä hyvänä esimerkkinä on hammaslääkärikäyntini 1,5 vuotta sitten, ja mitä sen jälkeen tapahtui. Käynnin yhteydessä minulta kysyttiin yhteystiedot ja pyydettiin lupaa soittaa seuraavana keväänä. Annoin luvan, mutta mitään soittoa ei kuulunut.

Asiakkaana olisin halunnut, että minuun olisi oltu yhteydessä. Se olisi palvellut minua asiakkaana ja auttanut hoitamaan terveyttäni. Mielellään sitä kuitenkin jättää menemättä hammaslääkäriin, ellei joku muistuta. Vai mitä?

Parhaat eivät soita täysin kylmänä ja toteuttavat soittamisen asiakaskeskeisesti. Puhelinmyyntiin liittyvät negatiiviset mielikuvat johtuvat niistä, jotka tekevät sen väärin.

Puhelinmyyntiin liittyvät negatiiviset mielikuvat johtuvat niistä, jotka tekevät sen väärin.

Surkean asiakaskokemuksen tuottava outbound-myynti nimittäin soittaa 1) liian usein 2) ei-potentiaalisille asiakkaille ja 3) väärällä viestillä, tökeröllä käytöksellä ja kohisevia puhelinlinjoja pitkin.

Tällä ei saada parasta tulosta, ei asiakkaan näkökulmasta, eikä myöskään yrityksen omasta näkökulmasta.

Hyvin toteutettu outbound-myynti panostaa yhteydenoton ajoitukseen, asiakkaan potentiaaliin sekä asiakaskokemukseen. Jos asiakas ei juuri nyt ole kiinnostunut, hänelle ei soiteta uudelleen heti perään seuraavalla viikolla vaan vasta sopivan ajan kuluttua. Asiakas myös poistetaan listoilta, jos hän niin vaatii.

Aktiivinen myynti ja yhteydenpito on hyvää asiakkuuden hoitamista. Myyvä organisaatio voi tehdä myös sen virheen, että jättää soittamatta, kuten hammaslääkäriesimerkissäni.

Yksi yleinen esimerkki tästä liittyy verkkosivujen yhteydenottolomakkeisiin. Yllättävän moni organisaatio jättää vastaamatta niihin, vaikka asiakas on avosylin tarjoamassa rahojaan! Tämä on yleistä myös tarjouspyyntöjen sekä markkinointiliidien kanssa. Niin usein ne jäävät makaamaan listoille, erinäisten järjestelmien syövereihin. 

Vaikka inbound-markkinointi onkin kova juttu, jonkun asiakkaalle pitää kuitenkin soittaa. Ratkaisuna tähän on myynnin automaatio, joka huolehtii että soitettavat kontaktit menevät suoraan myyjien hoidettaviksi.

Vaikka inbound-markkinointi onkin kova juttu, jonkun asiakkaalle pitää kuitenkin soittaa.

On aika lopettaa vastakkainasettelu outbound-myynnin ja inbound-markkinoinnin välillä. Parhaat yhdistävät nämä molemmat strategiat, ja soittavat myös ei-tulikuumille liideille.

 

Haluatko viikottain vinkkejä myynnistä ja asiakaspalvelusta sähköpostiisi? Tilaa blogikoosteemme tästä:

TILAA BLOGIKOOSTE 

 

 Lue seuraavaksi: Markkinoinnin automaatio unohti myynnin

Avainsanat: myynti, outbound



Ota meihin rohkeasti yhteyttä, niin jutellaan.

Mikko Latva-Koivisto

Mikko Latva-Koivisto

mikko.latva-koivisto@provad.fi

Mikko Latva-Koivisto on asiakaskokemuksen puolestapuhuja ja markkinoinnin ammattilainen, joka uskoo lisäarvon tuottamiseen liiketoiminnassa. Mikkoa ajaa eteenpäin kehittäminen ja kehittyminen. Vapaa-ajalla Mikko on oman elämänsä Jimmy Page ja Rafael Nadal. Mikko toimi Provadin markkinointipäällikkönä heinäkuuhun 2017 asti.

Kategoriat

näytä kaikki

Lisää vinkkejä saat tilaamalla uusimmat blogit ja ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi!