BLOGI

Ihmisen arvoista asiakaspalvelua

Rakennusalalla ei ole asiakkaita, on vain maksajia

Rakennusalalla ei tunnuta edelleenkään ymmärtävän termejä asiakaspalvelu tai asiakaskokemus. On vain tekemättömiä töitä ja laskutettavaa. Ja kun laskut on kuitattu, ei ole edes niitä tekemättömiä töitä.

Olen asunut rakennuttamassamme omakotitalossa nyt reilut neljä kuukautta. Meillä ei edelleenkään ole talossamme toimivaa lämmitystä. Osa valoista ja sähköistä ei toimi. Toukokuusta asti olemme odottaneet peltimiestä asentamaan ikkuna- ja ovipeltejä. Ei ole vielä ehtinyt meille asti.

Millä tahansa muulla alalla töiden hoitamatta jättäminen ja härski välinpitämättömyys asiakkaasta johtaisi yksittäiselle työntekijälle vähintään merkittäviin seuraamuksiin tai jopa syöksisi koko yrityksen taloudelliseen ahdinkoon, mutta ei rakennusalalla.

Ihan sairas tämä teidän ala, miten ikinä kykenet sietämään sitä päivittäin?

Purin raivoani eräänä päivänä rakennusalalla työskentelevään ystävääni, johon hän totesi rauhallisesti: ”Joo se on tällä alalla ihan normikäytäntö.” WTF? Normikäytäntö? Ihan sairas tämä teidän ala, miten ikinä kykenet sietämään sitä päivittäin?

Joudun työpäivieni lomassa ihan tosissaan taistelemaan, että asiat tulisivat hoidetuksi. Olisihan se melko ikävää kohdata talven ensimmäinen pakkaspäivä kylmässä talossa. Kovin paljon ei myöskään ilahduta käydä pimeässä vessassa. Ajatus uunituoreen rappauksen lohkeamisesta jäätymiseltä suojaavien peltien puutteen takia ei sekään juuri innosta.

Ei mene ihan niin kuin Strömsössä.

Olen aiemminkin kirjoittanut rakennusalaa riivaavasta välinpitämättömyydestä, johon asiakkaat kerta toisensa jälkeen törmäävät. Jotenkin rakennusaikana kuvittelin, että ”kyllä tämä pian helpottaa, kun pääsemme muuttamaan”. Todellisuudessa siitä ne haasteet vasta kiihtyivät. Vain ani harvaa niin sanottua ammattilaista kiinnostaa hoitaa homma loppuun, kun rahat on kuitattu.

Sydämestäni kuitenkin toivon, että alalle lähtisi joku, joka ymmärtäisi rakentamisenkin olevan aina viime kädessä palvelua jollekin toiselle ihmiselle.

En tunne rakennusalan ammattilaisia kouluttavien tahojen opintosuunnitelmia, mutta siellä tuskin on varattu ainuttakaan kurssia asiakaspalvelulle. Tai jos aiheeseen hetki paneudutaan, unohtuvat opit viimeistään siinä vaiheessa, kun nuoret vasta valmistuneet raksa-ammattilaiset aloittavat ensimmäisen työnsä kaiken nähneiden ja kokeneiden konkareiden matkassa.

Minä en rakennuta taloa enää koskaan. Sydämestäni kuitenkin toivon, että alalle lähtisi joku, joka ymmärtäisi rakentamisenkin olevan aina viime kädessä palvelua jollekin toiselle ihmiselle. Jollekin, jolla on toiveita ja tarpeita ja joka niistä myös maksaa.

Tulee vielä päivä, jolloin rakennusalallakaan ei pärjää nykyisillä metodeilla.

P.S. Onneksi sekalaiseen ammattilaisten joukkoon mahtuu myös timantteja. Ne vain tuikkivat niin harvassa, etteivät ehdi millään kaikkea tekemään. Nämä harvalukuiset yksilöt pelastivat allekirjoittaneen täydelliseltä romahdukselta.

Tiedätkö sinä, miten hyvin palvelette asiakkaitanne? Me voimme auttaa monikanavaisen asiakaspalvelun sujuvoittamisessa. Saat meiltä myös työkalut asiakaskokemuksen mittaamiseen. Mikäli kaipaat apua esimerkiksi sähköpostitulvaan tai muuhun manuaaliseen ja aikaa vievään asiakaspalvelutyöhön, virtuaalinen asiakaspalvleijamme Lotta voi ryhtyä töihin.

Vai etkö oikein tiedä, miten asiakaspalveluanne voitaisiin parantaa? Varaa maksuton konsultaatio, maksimoidaan yhdessä asiakaskohtaamistenne arvo. Konsultaatio ei velvoita sinua tapaamisen ohella mihinkään muuhun. 

TILAA MAKSUTON KONSULTAATIO

Avainsanat: Asiakaspalvelun johtaminen ja kehittäminen, asiakaspalvelu, asiakaskokemus


Elina Pennanen

Elina Pennanen

elina.pennanen@provad.fi

Elina on markkinoinnin, viestinnän ja tapahtumajärjestämisen kokenut tekijä ja toiminut ennen Provadia muun muassa jääkiekon parissa. Odotukset ylittäviä asiakaspalvelukokemuksia etsivän Elinan vapaa-ajan vietosta pitävät huolen kaksi pientä lasta, ehtiipä hän silloin tällöin itsekseen kuntosalillekin.

Kategoriat

näytä kaikki