BLOGI

Ihmisen arvoista asiakaspalvelua

Teknologian kehitys muutoksen mahdollistajana [T&T 2020 Klubi]

Provad järjesti asiakkailleen Teknologia & Tunne 2020 -klubin, jonka aiheena oli tulevaisuuden asiakaspalvelu. Klubista tulee säännöllisesti kokoontuva asiakaspalvelun ja liiketoiminnan kehittämisen foorumi.

Provadin Head of RPA Esa Reilio avasi Teknologia & Tunne 2020 -klubin puheenvuorollaan RPA:n ja AI:n - eli ohjelmistorobotiikan ja tekoälyn - nykytilasta ja näkymistä. Puheen kantava teema oli teknologia ihmiskunnan ja liiketoiminnan kehityksen mahdollistajana.

Esa Reilio avasi pelin kertomalla, että hän on jo 1980-luvulla on työskennellyt tekoälyn parissa. Toki sen päivän laitteistot, muistikapasiteetit ja laskentatehot eivät ole lähellekään samoissa sfääreissä kuin tänä päivänä.

Maailman muutos ja yritystoiminnan kehittyminen on pitkälti ollut teknologian kehityksen ansiota. Esimerkiksi 1980-luvusta lähtien on skaalattu yritystoimintaa globaalille tasolle ERP:in avulla. 1990-luvulta lähtien internetin kehitys on mahdollistanut yhä laajemman yhteistyön eri tahojen kanssa.

 

 

Robotiikka ja tekoäly

 Seuraavaksi megatrendiksi Esa ennustaa ihmiskeskeistä liiketoimintaa. Tämä trendi tarkoittaa sitä, että ihmisten harteilta poistetaan taakka tehdä asioita, joissa ihmiset eivät ole parhaimmillaan. Tietomassojen murskaaminen sekä rutiininomaiset tehtävät voidaan ulkoistaa teknologialle: roboteille ja tekoälylle.

Mitä nämä kaksi sitten ovat, ja miten ne eroavat toisistaan? Esa tiivistää asian näin:

RPA eli ohjelmistorobotiikka tuottaa kun on paljon tapahtumia. Se automatisoi rutiininomaisia työvaiheita väsymättä ja toistuvasti oikein.

AI eli tekoäly auttaa kun on paljon dataa. Se osaa tulkita dataa ja löytää asiayhteyksiä, joita ihminen ei helposti havaitse. AI:lla on myös kyky oppia, kun sillä on osaava opettaja.

rpa-ja-ai-määritelmät.jpg

 

Muutoksesta

Hyvä on, robotit ja tekoäly tulevat. Mikä oikeasti muuttuu?

 

1. Työ muuttuu

Ensimmäisten joukossa muuttuvat esimerkiksi toimittajan ja lääkärin työt. Jo nyt esimerkiksi urheilujournalismissa hyödynnetään robotteja ottelutilastojen haussa. Lääkäri puolestaan hyötyy teknologiasta, joka pystyy auttamaan lääkäriä oikean diagnoosin tekemisessä. 

 

2. Muutosnopeus muuttuu

Paljon puhutaan siitä, että maailma muuttuu kiihtyvällä tahdilla. Vai muuttuuko?

Esan mukaan tietokoneiden laskentateho on tuplaantunut kahden vuoden välein vuodesta 1965 (ks. Mooren laki). Tämä kiihtyvä muutos on tulossa tiensä päähän, mutta samalla toinen on alkamassa. Datan määrä nimittäin kasvaa räjähdysmäisesti, eikä loppua näy. Samalla datan käsittelykyky kehittyy harppauksin. Tämä takaa kiihtyvän muutoksen myös tulevaisuudessa. 

 

3. Muutos käytännössä

Käytännössä dataräjähdys on esimerkiksi sähköistä kaupankäyntiä, keskusteluita, sosiaalista mediaa, kuvia ja videoita, verkkoon kytkettyjä laitteita ja niiden antureita (IoT). Joku voisi myös käyttää sanaa digitalisaatio.

Tätä valtavaa datamäärää voidaan käsitellä reaaliaikaisella analytiikalla, joka mahdollistaa reagoinnin heti tiedon syntyhetkellä sekä tapahtumien ja käyttäytymisen ennakoinnin. 

 

4. Miksi tämä muutos tapahtuu juuri nyt?

Tämä valtaisa muutos on mahdollinen vasta nyt, koska datan käsittelyssä on tapahtunut mullistuksia, joiden pohjalta tietokone voi ottaa haltuun yhä monimutkaisempia kokonaisuuksia yhä tehokkaammin.

Pari hauskaa havainnollistavaa videota teknologian kehityksestä:

 

Loppukaneetti

Loppukaneettina Esa totesi, että Provadin asiakkaiden ei tarvitse huolehtia teknisistä yksityiskohdista. Provadin asiakkaat voivat miettiä asiakkaiden ja liiketoiminnan tarpeita. Teknologia ja Provad toimivat mahdollistajina – kuin auto ja ajaja: asiakkaat ovat kuskin paikalla, Provad ja teknologia vie teidät sinne minne haluatte.

Kävimme koeajamassa Vanajanlinnassa muun muassa maailman nopeimmin kiihtyvän auton Tesla Model S:n. Katso seuraavaksi videolta tunnelmia Teknologia & Tunne -klubista.

Avainsanat: ohjelmistorobotiikka, Teknologia & Tunne 2020 -klubi, tekoäly, teknologia



Ota meihin rohkeasti yhteyttä, niin jutellaan.

Mikko Latva-Koivisto

Mikko Latva-Koivisto

mikko.latva-koivisto@provad.fi

Mikko Latva-Koivisto on asiakaskokemuksen puolestapuhuja ja markkinoinnin ammattilainen, joka uskoo lisäarvon tuottamiseen liiketoiminnassa. Mikkoa ajaa eteenpäin kehittäminen ja kehittyminen. Vapaa-ajalla Mikko on oman elämänsä Jimmy Page ja Rafael Nadal. Mikko toimi Provadin markkinointipäällikkönä heinäkuuhun 2017 asti.

Kategoriat

näytä kaikki

Lisää vinkkejä saat tilaamalla uusimmat blogit ja ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi!